چگونه قد لباس های کوتاه را بلند کنیم

اگر لباس هایی دارید که از مدل آنها خسته شده اید و برایتان تکراری شده اند و قصد تغییر آنها را دارید، بهتر است بدانید که یک خیاط ماهر می تواند معجزاتی را لباس برای شما انجام دهد تا هم در لباس شما تنوع ایجاد شود و هم در هزینه ها صرفه جویی کنید. یکی از این کار ها افزایش قد لباس، مانتو، دامن، شلوار و آستین لباس است. در این مطلب از آی بولک چند راه برای بلند کردن لباس های کوتاه را با شما درمیان می گذاریم.

روش هایی برای بلند کردن لباس های کوتاه

اگر به این فکر هستید که لباس های کوتاهتان را بلند کنید، در ادامه به معرفی چند روش برای بلند کردن انواع لباس می پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بلند کردن قد دامن کوتاه

اگر می خواهید دامن کوتاه خود را بلند کنید، برای افزایش قد آن می توانید به لبه انتهایی دامن یک نوار پارچه ای به عرض 6 سانتی متر بدوزید. اگر می خواهید این افزایش قد مشخص باشد می توانید از جنس و رنگ متفاوت با قسمت بالایی برای اینکار استفاده کنید. پس از انجام این کار، دامن را به خشکشویی بدهید به دلیل اینکه ممکن است دستورالعمل شستشو و اتو کردن این دو تکه با هم متفاوت باشد.

بلند کردن قد روپوش یا مانتو

برای اینکار می توانید از یک نوار 15 الی 20 سانتی متری از جنس و رنگ پارچه مانتو یا لباس یا حتی متفاوت با آن استفاده کنید. از آنجایی که سبک چیندار به تازگی ترند شده است می توانید نوار را دو برابر اندازه ی پایین مانتو یا لباس بگیرید و به صورت چیندار و پلیسه به پایین لباس اضافه کنید. حتی می توانید بدون چین و ساده لباس خود را بلند کنید که برای اینکار اندازه نوار باید دقیقا اندازه پایین مانتو و یا لباس باشد. توجه داشته باشید که برای زیبایی بیشتر اگر پایین مانتو را به صورت چندار دوخته اید می توانید آستین های مانتو را به اندازه 20 سانتی متر کوتاه کنید و سپس مانند پایین لباس یک نوار دو برابر پایین آستین به صورت چیندار بدوزید.
مطلب پیشنهادی: ترمیم و رفع پارگی شلوار + 4 روش کاربردی و آسان

بلند کردن قد شلوار کوتاه 

اگر قد شلوار شما کوتاه است، برای بلند کردن شلوار می توانید از یک نوار پارچه که متناسب با رنگ شلوار است استفاده کنید. یا اینکه می توانید قسمت کمر شلوار را گسترش دهید و آن را دو یا سه برابر کنید. اندازه ها برای یک کمربند 10 سانتی متر، برای دو برابر 16 سانتی متر وبرای سه برابر کردن 18 سانتی متر است.

بلند کردن آستین کوتاه لباس

اگر آستین لباستان کوتاه است و می خواهید کمی تنوع به لباس خود بدهید روش زیر را انجام دهید:

ابزار مورد نیاز برای بلند کردن آستین کوتاه:

  • کاغذ الگو یا کاغذ معمولی
  • سوزن ته گرد
  • پارچه متناسب با پارچه یا مطابق با سلیقه تان
  1. می توانید از طرح ذوزنقه ای برای اینکار استفاده کنید بدین ترتیب که ابتدا طرح را روی کاغذ الگو طراحی کنید. سایز الگو به خودتان بستگی دارد. اما به طور کلی سایز مناسب آستین برای بزرگسالان بدین گونه می باشد: (ذورنقه ای ضلع کوچک آن 13 سانتی متر، ضلع بزرگ آن 15 سانتی متر و ضلع موازی آن 18 سانتی متر باشد.)
  2. در مرحله ی بعد پارچه را از وسط تا کنید و الگو را روی آن قرار دهید به طوری که ضلع 18 سانتی متری آن روی دولا بسته پارچه قرار داشته باشد و الگور را سوزن ته گردد روی پارچه تثبیت کنید.
  3. در این مرحله دور تا دور الگوی آستین را برش کنید و سوزن ته گرد ها و الگو ها را برداشته و پارچه را باز کنید.
  4. سپس پارچه را به صورت صاف و مرتب از وسط تا کنید و دو لای باز پارچه را با سوزن ته گرد ببندید.
  5. حال باید دولای پارچه را باز کرده و با چرخ بدوزید. دقت کنید ابتدا و انتهای دوخت ها را معکوس بدوزید و با دقت اتو کنید.
  6. لباس که می خواهید آستین آن را بلند کنید آن را پشت و رو کنید و پارچه را با دقت به آستین بدوزید به گونه ای که ضلع کوچک ذوزنقه به آستین وصل باشد.