معرفی انواع جنس پارچه

در این مقاله قصد داریم شما خوانندگان عزیز را با انواع جنس پارچه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

با توجه به پیشرفت های تکنولوژی امروزه پارچه ها دارای طرح و جنس های متفاوتی هستند. یکی از مهمترین و لازم ترین چیزی که یک طراح یا تولید کننده لباس باید بداند شناخت انواع طرح پارچه و جنس های آن است.

نکته بعدی که در رابطه با پارچه ها باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای هر نوع از لباس ها باید از پارچه مناسب با مدل و جنس پارچه مورد نظر استفاده کرد. در ادامه شما را با انواع مختلف پارچه و ویژگی های آن آشنا خواهیم کرد.

جنس پارچه ها و ویژگی های آنها

  1. پارچه با جنس ارگانزا

نوعی پارچه شفاف از جنس تقریبا توری و براق که اصولا در گذشته از سیلک یا ابریشم درست می شد اما امروزه با استفاده از الیاف های مصنوعی مانند نایلون یا پلی استر بافته شده و این نوع از پارچه ها را میتوان در لباس هایی مانند لباس عروس و لباس های مجلسی مورد استفاده قرار داد.

  1. پارچه با جنس حریر

این نوع از پارچه ها انواع مختلفی دارند. معمولا تمامی پارچه های حریر نیمه شفاف، لخت و سبک هستند. جنس پارچه حریر معمولا پنبه است و بافت بسیار ساده ای دارد و در تمامی نقاط مختلف در دنیا تولید و عرضه می شود. به همین علت نام هایی مانند موسلین و ململ را به خود اختصاص داده است. پارچه حریر مصارف گسترده ای دارد برای مثال می توانید لباس، شال و یا حتی پرده خانه خود را از این نوع پارچه تهیه کنید.

  1. پارچه با جنس کرپ


پارچه های کرپ

این نوع از پارچه یک بافت ساده با گره های فراوان دارد و امکان دارد گره های پارچه در دو جهت تار و پود باشند. همچنین دارای وزن های مختلفی است، پارچه های کرپ لخت و سنگین و پارچه های کرپ سبک. در شباهت بافت این پارچه شباهت زیادی به جنس پارچه حریر داشته و به راحتی چروک یا پلیسه می شود. پارچه های کرپ را در انواع مختلف لباس ها مانند دامن، شال سر و پیراهن مورد استفاده قرار می دهند.

  1. پارچه با جنس کتان

الیاف این پارچه به صورت کاملا مستقیم از گیاه کتان تهیه شده است و در ضخامت های متفاوتی تولید می شوند. از ضخیم ترین نوع پارچه های کتان میتواند به پارچه های برزنتی اشاره کرد که با داشتن وزن سنگین همچنین مقاومت بسیار بالایی نیز دارد. از پارچه های کتان در موارد بسیار زیادی از جمله لباس های نظامی و ارتشی، کفش و شلوار مورد استفاده قرار میگیرد. پارچه های کتان در مواردی مانند بوم های نقاشی، کفش های کتانی، چادرها، روکش ماشین و موتور، کمربند، کیف، کیسه های شن و... بیشترین استفاده را دارند.

  1. پارچه با جنس دریل

این پارچه ها وزن متوسطی دارند و با الیاف پنبه هستند. به دلیل عمر بالا و مقاومتی که این پارچه ها دارند از آن در تهیه لباس های ارتشی و نظامی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

  1. پارچه با جنس نمدی

جنس این پارچه از الیاف حیوانی تهیه شده و این جنس پارچه جوری است که نیازی به بافته شدن ندارد بلکه با فشار بالا و گرمای زیاد توسط چند نفر از افراد، پشم های حیوانی به صورت صفحاتی درآمده تحت عنوان پارچه استفاده های متعددی از آنها می شود. بیشترین استفاده پارچه های نمد در زیراندازها بوده و نام دیگر پارچه نمد، فوتر می باشد.

  1. پارچه با جنس زربافت

این پارچه ها بسیار گرانبها و ظریف بوده که تارهای آن از ابریشم و پود آن از طلا بافته شده است. معمولا طرح پارچه های زری از انسان یا گل هستند. نکته جالب اینکه امروزه برای پیدا کردن با ارزش ترین زربافت ها باید به موزه ها مراجعه کرد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع جنس پارچه آشنا کنیم، از اینکه تا اینجا همراه ما بوده اید از شما ممنونیم و امیدواریم که از مطالب ما لذت کافی برده باشید و مطالب مقاله برای شما سودمند و مفید واقع شده باشد.