پارچه مناسب برای دوخت ماسک

طولانی شدن کرونا همچنان ما را وادار به استفاده از ماسک کرده است. گرچه افرادی که در محیط های پر خطر قرار دارند باید ماسک های حرفه ای چند لایه استفاده کنند اما برای حضور در فضاهای خلوت و بهداشتی می توان از ماسک های خانگی نیز استفاده کرد. در دوران کرونا خیلی از افراد به دوختن ماسک روی آوردند، بخصوص اینکه یک دوره با کمبود ماسک نیز مواجه شدیم. اما دوخت ماسک به پارچه مناسبی نیاز دارد تا قابلیت محافظت در برابر ویروس کرونا را داشته باشد. در این مطلب به معرفی پارچه مناسب برای دوخت ماسک می پردازیم.

بهترین نوع پارچه برای دوخت ماسک

ماسک یکی از مهم‌ ترین لوازم برای محافظت از افراد در برابر ویروس کرونا می باشد. اگر از خرید ماسک خسته شده اید و تصمیم به دوخت ماسک کرونا دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا چند پارچه مناسب برای دوخت ماسک خانگی را به شما معرفی کنیم.

پارچه دوخت ماسک

ماسک صورت باید نرم، راحت و مهم‌تر از همه قابل تنفس باشد تا تنفس فرد را دچار مشکل نکند. بنابراین، برای دوخت ماسک باید به دنبال پارچه‌ های دارای تراکم بالا باشید. چنین پارچه‌ هایی به عنوان فیلتر مسدود‎ کننده انتشار قطرات تنفسی عمل می‌ کند و در عین‌حال امکان تنفس راحت را فراهم می کند.

بهترین نوع پارچه برای دوخت ماسک خانگی، پارچه‌ هایی با الیاف پنبه، شیفون و ابریشم طبیعی می باشد. پارچه های صد در صد نخی و ملحفه ای نیز به عنوان پارچه مناسب برای دوخت ماسک شناخته می شوند.

یکی از انواع پارچه مناسب برای دوخت ماسک خانگی، پارچه اسپان باند است که نوعی پارچه بی بافت و از جنس پلی‌ پروپیلن می‌باشد و مناسب مصارف پزشکی است. اسپان باند نام های دیگری همچون پارچه یکبار مصرف و پارچه سوزنی نیز دارد.
  • پارچه اس ام اس

پارچه اس ام اس یا Spunbond Meltblown Spunbond، نوعی پارچه مناسب دوختن ماسک است که ماسک ها فیلتردار N95 از این جنس پارچه تولید می شود. این پارچه نوعی از پارچه سه لایه مانند است که از دو لایه ملت بلون و سه لایه اسپان باند ساخته می‌ شود و بسیار نرم و لطیف است.

  • پارچه نانو

از بین انواع پارچه مناسب برای دوخت ماسک، پارچه نانو را به شما پیشنهاد می کنم که خاصیت آنتی باکتریال دارد و از الیافی ساخته می‌ شود که می‌ تواند از ورود ذرات و ویروس‌ های معلق در هوا جلوگیری کند.

  • پارچه غواصی

به عنوان پارچه دوخت ماسک می توانید از پارچه غواصی استفاده کنید. این پارچه از جنس الیاف مصنوعی و پلی‌ استر است، رنگ های متنوعی دارد، پرز نمی‌ دهد و به راحتی شسته می شود. از اینرو برای افرادی که پوست حساسی دارند، مناسب است.

  • پارچه پنبه و انواع آن

 پارچه‌ پنبه‌ای به علت لطافت و بافت نرمی که دارند برای دوخت ماسک بسیار مناسب هستند. پارچه پنبه ای از الیاف طبیعی تهیه می‌ شود از اینرو بسیار سبک و خنک و قابل تنفس است. چنین پارچه هایی پرز نمی دهند و قابل شتشو هستند.

می توانید برای چنین ماسکی فیلتر بگذارید تا در برابر ذرات ویروس کرونا محافظ خوبی باشد.

بهترین نوع پارچه برای دوخت ماسک کدام است

پارچه مناسب برای دوخت ماسک باید دارای ویژگی هایی باشد تا با استفاده از آن خیالمان از بابت عدم انتقال ویروس کرونا راحت باشد. علاوه بر این بهترین پارچه برای دوخت ماسک کرونا، پارچه ای است که ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • استفاده آسانی داشته باشد و نرم و لطیف باشد
  • مقاومت خوبی داشته باشد و قابل شستشو باشد
  • تنفس پذیر باشد و نفس کشیدن را سخت نکند.

نکته: قبل از شروع دوخت ماسک حتما پارچه را با آب گرم و صابون بشویید و اتو کنید.