روش شستن لباس چرم

همه ما برخی از لباس هایمان را بیشتر دوست داریم و سعی می کنیم که از آنها بخوبی نگهداری می کنیم تا بتوانیم برای مدت طولانی از آنها استفاده کنیم. یکی از مواردی که در نگهداری لباس باید به آن توجه نمود نحوه ی شستشوی لباس هاست. در شستشوی هر لباسی باید به جنس آن توجه داشت و یک سری باید و نبایدها را رعایت کرد. در این مطلب با طریقه ی شستن لباس چرم آشنا خواهید شد.

نحوه شستن لباس چرم

پوشیدن لباس های چرمی بخصوص در فصل زمستان برای داشتن یک استایل کلاسیک فوق العاده است. لباس های چرم هم مانند سایر لباس ها بعد از چندین بار استفاده نیاز به شستشو دارند، اما برای شستن لباس چرمی باید به برخی نکات توجه نمود تا دچار آسیب هایی از جمله ترک خوردگی و یا پوسته شدن نشود. در ادامه چند روش شستن لباس های چرمی را به معرفی نموده ایم تا مورد استفاده قرار دهید.

هر چقدر هم که چرم لباس شما مرغوب و با کیفیت باشد ممکن است در اثر شستشوی غلط آسیب ببیند، پس بهتر است که شستن لباس چرم را به این چند روش انجام دهید:

طریقه ی شستن لباس چرم

خیلی از اوقات ممکن است هیچ لکه ای بر روی لباس چرم شما نریخته باشد اما لباستان کثیف بنظر برسد. در چنین شرایطی می توانید با استفاده از یک برس لباس و یا دستمال نرم و خشک بر روی لباستان بکشید و به عبارتی آنرا گردگیری کنید.

اما قبل از اینکه اقدام به شستشوی لباس چرمی کنید، علامت های روی برچسب لباس را بخوبی مورد بررسی قرار دهید تا نوع چرم، میزان مقاومت لباس چرمتان و اخطارهایی که در مورد نحوه شستشوی لباس چرمی شما وجود دارد مطلع شوید.

برای شستن لباس چرمی بدون اینکه لباستان آسیب ببیند به روش زیر عمل کنید:

  1. در نحوه شستشوی لباس چرم ابتدا درون یک ظرف کمی آب گرم بریزید و مقداری محلول صابونی به آب اضافه کنید. ترکیب را بخوبی هم بزنید.
  2. حالا یک دستمال نرم را داخل محلول آماده شده فرو ببرید و بعد از خارج کردن بخوبی بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  3. دستمال مطوب شده را به آرامی بر روی قسمت بیرونی لباس چرمی خود بکشید و اگر لکه هایی به شکل کف بر روی لباس باقی ماند، از یک دستمالی که تنها با آب مرطوب شده برای پاک کردن آن کمک بگیرید تا ذره های صابونی بطور کامل از روی لباس پاک شود.
  4. برای پاک کردن صابون از روی لباس چرمی هیچ گاه لباستان را به یکباره در آب فرو نبرید و از خشک شدن کامل لباستان مطمعن شوید. بعد از شستشوی لباس چرمی از قرار دادن آن در برابر نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید و از گیره های فلزی را بر روی لباس چرم نزنید.
  5. در آخر؛ لباس چرمی خود را بر روی چوب لباسی قرار دهید تا بخوبی خشک شود و بعد می توانید درون کمد لباس هایتان قرار دهید.

شاید برای اینکه لباس چرمی شما سریع تر خشک بشود تصمیم بگیرید از سشوار و یا خشک کن لباسشویی استفاده کنید. هیچ گاه این روش را امتحان نکنید چون استفاده از گرمای مستقیم و یا خشک کن لباسشویی باعث ایجاد آسیب جدی بر روی لباس چرم خواهد شد. برای اتو کردن لباس چرم می توانید یک پارچه ضخیم نخی روی لباس قرار داده و با درجه پایین آنرا اتو کنید. همچنین می توانید در محیط مرطوب قرار دهید تا چروک های آن باز شود.

روش دوم برای شستن لباس چرمی

برای شستشوی لباس های چرمی می توانید از شوینده مخصوص چرم که به شکل اسپری یا ژل در فروشگاه ها وجود دارد استفاده کنید. شوینده مخصوص لباس های چرم از موادی تشکیل شده که علاوه بر از بین بردن آلودگی و لکه های روی لباس چرم از آسیب رسیدن به لباس جلوگیری می کند. برای شستن لباس چرمی با شوینده مخصوص به روش زیر عمل کنید:

  1. مقداری از شوینده مخصوص لباس های چرم را بر روی پارچه نرم و تمیز بریزید و به آرامی بر روی لکه های لباس چرمی خود بکشید تا جذب لباستان شود.
  2. با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز مایع را از روی لباس پاک کنید و اگر هنوز لکه هایی بر روی لباستان وجود داشت، مجددا این مراحل را تکرار کنید. (شوینده های مخصوص لباس چرمی نیازی به آبکشی ندارند.)

سومین روش شستشوی لباس چرم

شاید شستن پشت لباس چرمی برای شما کافی نباشد و بخواهید لباس چرمی خود را با دست و بطور کامل بشوئید. برای این کار می توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. درون یک لگن را پر از آب ولرم کنید و مقداری شوینده لباس های حساس به آن اضافه کنید.
  2. بعد از ترکیب آب و شوینده لباس چرمتان را داخل این محلول بیاندازید بطوری که کاملا خیس شود.
  3. بعد از گذشت چند دقیقه لباس را از ظرف آب خارج کرده و آبکشی نمایید.
  4. بدون اینکه بخواهید لباس را بچلانید آنرا در هوای خشک بر روی چوب لباسی قرار دهید تا بخوبی خشک شود. (از قرار دادن لباس چرمی  نمدار در داخل کمد جدا خودداری نمایید.)
  5. بهتر است بعد از خشک شدن لباس چرم، از نرم کننده مخصوص لباس های چرم استفاده کنید.

نحوه شستن لباس چرمی و از بین بردن بوی نامطبوع

گاهی علاوه بر لکه هایی که بر روی لباس چرم ایجاد می شود، ممکن است بوی عرق، بوی دود و یا هر بوی نامطبوع دیگری بر روی لباستان مانده باشد، برای رفع بوی نامطبوع از روی لباس چرمی انرا داخل حمام بخار با خوشبو کننده های طبیعی قرار دهید.

شستن لباس چرم از لکه های باران

اگر بعد از رسیدن به خانه در هوای بارانی متوجه ایجاد لکه هایی بر روی لباس چرم خود شدید برای از بین بردن این لکه ها از شامپو بچه کمک بگیرید. یک دستما نخی نرم را  آغشته به محلول آب و شامپو بچه کنید و بعد از گرفتن آب اضافی آن بر روی لکه های لباس بکشید و برای خشک شدن لباس چرمی، جیب های لباستان را بطور کامل خالی کرده و آنرا در محلی آویزان کنید.

طریقه شستن لباس چرم و رفع لکه جوهر

برای از بین بردن لکه جوهر از روی لباس چرمی می توانید از الکل استفاده کنید. کمی الکل را بر روی پارچه نخی سفید بریزید و به آرامی رو لکه ها ضربه بزنید.

(البته این روش برای لباس های چرم جیر یا نبوک مناسب نیست.)

از بردن سفیدک از روی لباس چرم

اگر نقاطی سفید بر روی لباس چرم شما ظاهر شده برای از بردن این لکه ها از ترکیب الکل و آب کمک بگیرید.

طرز شستن لباس چرم و رفع کپک از روی آن

ممکن است بعد از مدت ها به سراغ لباس چرم خود بروید و با کپک هایی بر روی آن مواجه شوید. برای از بین بردن کپک از روی لباس چرمی، کمی آب و الکل را باهم مخلوط کنید و بعد از اسپری کردن بر روی پارچه نرم ، بر روی قسمت های کپک زده بکشید. سپس لباس را در هوای آزاد قرار دهید تا بخوبی خشک شود.

از بردن لکه چسب از روی لباس چرمی

برای از بین بردن لکه چسب از روی لباس چرم، یک تکه یخ را بر روی چسب بمالید و اگر باز هم قسمت هایی از چسب باقی مانده بود، سشوار را برای زمان کوتاهی بر روی آنت نقطه بگیرید.

روش شستن لباس های چرمی از چربی

ریختن روغن و چربی بر روی لباس چرم ناراحت کننده است اما نگران نباشید. برای پاک کردن لکه چربی از روی لباس چرمی مقداری پودر تالک و دانه نشاسته را باهم مخلوط کنید و بر روی لکه ایجاد شده قرار دهید. بعد از 3 ساعت آبکشی نمایید.

شستن لباس چرم در لباسشویی

تا جایی که ممکن است از انداختن لباس چرم در ماشین لباسشویی خودداری نمائید اما اگر قصد انجام این کار را دارید در این بخش می توانید با نحوه شستشوی لباس چرم در لباسشویی آشنا شوید:

  1. برای شستن لباس چرم در لباسشویی قبل از هراقدامی زیپ یا دکمه های لباس چرم خود را ببندید.
  2. از مقداری مایع شوینده چرمی استفاده کنید و دمای آب لباسشویی را روی حالت سرد و لباس های ظریف قرار دهید.
  3. از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید و بعد از شستشو لباس چرمی با لباسشیویی آنرا در هوای خشک قرار دهید تا بخوبی آب آن کشیده شود.

نکات مهم در شستشوی لباس چرمی

  • برخی از لباس های چرمی ضخامت زیادی ندارند و در برابر شستشو حساس هستند، بهترین روش شستشوی لباس های چرمی نازک این است که آنها را به خشکشویی معتبر بسپارید.
  • در شستشوی لباس چرم می توانید از دستمال مرطوب هم استفاده کنید اما هیچ گاه از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن لباس چرم استفاده نکنید.
  • لباس های چرمی بیشتر در زمستان استفاده می شوند، بنابراین برای نگهداری طولانی مدت آنها را روی چوب لباسی و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • ممکن است با پولیش کردن لباس چرمی و براق شدن آن احساس خوبی داشته باشید اما زیاده روی در این کار باعث ایجاد شکنندگی در لباس چرم می شود.
  • لباس های چرمی را بیشتر از یکبار در سال نشوئید و هیچ گاه آنها را تا نکنید.
  • سعی کنید اسپری یا ادکلن را بطور مستقیم بر روی لباس چرمی استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن از شسنشوی لباس های چرمی براق خودداری نمایید.