در کویر چه لباسی بپوشیم

پیاده روی در کویر می تواند زیبا و هیجان انگیز باشد، اما اینکه بدانیم بهترین لباس برای جلوگیری از کم آبی بدن، آفتاب سوختگی و گرمازدگی در کویر کدام است، بسیار مهم است. اگر هرگز به کویر نرفته‌اید، یا قصد دارید برای یک مسافرت، پیاده‌ روی و گشت و گذار طولانی به کویر برنامه‌ ریزی کنید، دانستن اینکه چگونه لباس بپوشید و چه چیزی به همراه داشته باشید می‌ تواند مفید و کاربردی باشد. در این مطلب تعدادی از لباس های مناسب برای کویر را به شما معرفی می کنیم.

در کویر چهه بپوشیم

در این پست قصد داریم به شما بگوییم که برای پیاده روی در کویر چه لباس هایی بپوشید و چمدان ببندید. شما اصولی را یاد می گیرید که عشایر بیابانی (معروف به بادیه نشینان) قرن ها برای جلوگیری از کم آبی و گرمازدگی در آب و هوای خشک استفاده کرده اند. همچنین متوجه خواهید شد که گرما تنها یکی از عوامل خطری است که باید قبل از سفر به کویر در نظر بگیرید.

لباس های مناسب برای کویر

بیایید مستقیماً با فهرست نهایی لباس‌ های کویر و تجهیزات آن آشنا شویم. از عینک گرفته تا لباس، وسایل شما باید با محیط کویر سازگار باشند.

  • پیراهن آستین بلند

پوشیدن پیراهن آستین بلند هنگام پیاده روی در کویر می تواند شما را خنک کند، تعریق را کاهش دهد و به شما کمک کند آب بیشتری در بدن خود ذخیره کنید. از آنجایی که عرق کردن برای آزاد کردن گرما است، پوشیدن یک پیراهن آستین بلند و ضد رطوبت، گرما را از پوست شما دور می کند و کمک می کند تا عرق سریعتر خشک شود. انواع مختلفی از مدل پیراهن آستین بلند موجود است، اما یکی از گزینه های پرکاربرد برای پیاده روی در صحرا، لباس آستین بلند دکمه دار کلاسیک است. بسیاری از لباس های امروزی با داشتن منافذی برای عبور هوا و همچنین یقه‌ های ایستاده برای محافظت بیشتر در برابر آفتاب عرضه می‌ شوند.

  • شلوارهای قابل تبدیل

داشتن لباس هایی که به راحتی بپوشید یا تعویض کنید، در کویر ضروری است. از آنجایی که آب و هوا غیرقابل پیش‌ بینی است و می‌ تواند به سرعت دستخوش تغییرات شدید دما شود، تنظیم سریع آن خیلی مهم است. یکی از لباس‌ های مناسب های کویر در میان بسیاری از کویر نوردان، شلوار زیپ‌ آف و قابل تبدیل است.

برای لباس های کویر، یک جفت جوراب بلند یا سایر جوراب های پارچه ای که سریع خشک می شوند را انتخاب کنید. پوشاندن بیشتر مچ پا، به دور نگه داشتن شن و محافظت از کفش های پیاده روی شما در برابر ساییدگی پوست کمک می کند، ضمن اینکه جوراب های فتیله ای پاهای شما را خشک و از رطوبت و تاول محافظت می کند.

  • کفش‌ پیاده‌ روی

زمین کویر می‌ تواند مکان سختی باشد، بنابراین باید مطمئن شوید که کفش‌ های پیاده‌ روی شما برای مقابله با سنگ‌ ها، خارها و سایر موارد ناشناخته‌ ای که قرار است از آن عبور کنید آماده هستند. قابلیت تنفس نیز عامل مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. وقتی صحبت از رنگ می شود، به یاد داشته باشید که رنگ های تیره گرما را جذب می کنند در حالی که رنگ های روشن تر، گرما را منعکس می کنند.

حتی اگر باران در صحرا نادر باشد، حمل یک کت بارانی سبک در صورت باران غیرمنتظره یا بدتر از آن... یک وزش موسمی غیرمنتظره، مفید خواهد بود. حتی اگر در طول پیاده‌ روی در کویر، یک قطره باران نبینید، آن ژاکت بارانی نیز می‌ تواند سپر خوبی در برابر شن و ماسه در روزهای بادی باشد.

لوازم جانبی ضروری برای کویر

علاوه بر جمع آوری لباس های مناسب برای کویر، باید به لوازم جانبی نیز توجه داشته باشید، این لوازم به شما کمک می کنند تا از چشم و پوست خود در کویر محافظت کنید.

  • کلاه لبه پهن

استفاده از کرم ضد آفتاب روی صورت و گوش اولین خط دفاعی شما در برابر آفتاب سوختگی در کویر است. اما، پوشیدن یک کلاه لبه پهن این محافظت را یک قدم جلوتر خواهد برد. کلاه های آفتابی زیادی وجود دارند که دارای محافظ داخلی UV، دریچه های مشبک برای تنفس و حتی شنل های گردن هستند.

  • Buff

در کویر، می‌ توانید آن‌ ها را دور سر خود ببندید تا عرق وارد چشم‌ هایتان نشود یا موهایتان در شرایط باد پراکنده نشود. همچنین می توانید از آن برای محافظت از خود در هنگام طوفان شن با استفاده از آن برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید. در نهایت، می‌توانید قبل از پوشیدن آن را در آب بمالید تا به خنک ماندن شما کمک کند.

لباس ورزشی مناسب دویدن



  • عینک آفتابی

استفاده از یک عینک آفتابی خوب با درجه اشعه ماوراء بنفش بالا در کویر از چشمان شما در برابر باد محافظت می کند. گرد و غبار و حتی آفتاب سوختگی. به دنبال عینک با درجه UV 400 یا بالاتر باشید، زیرا این عینک ها از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کنند. عینک آفتابی پلاریزه در کویر به خوبی کار می کند زیرا نور را از چشم شما دور می کند.

  • دستکش

استفاده از کرم ضد آفتاب روی دستانتان هنگام پیاده روی در کویر همیشه برنامه خوبی است. بسیاری از کوهنوردانی که میله های کوهنوردی حمل می کنند، دستکش های صحرایی نیز می خرند تا از دست های خود در برابر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید محافظت کنند.

  • چتر

سایه! موردی که زیاد از آن را در کویر نخواهید یافت. اما با یک چتر می توانید برای خود سایه بسازید. سایه چتر به شما کمک می کند تا خنک شوید و باعث می شود کمتر عرق کنید. و چون کمتر عرق می‌کنید، بدنتان آب زیادی از دست نمی‌دهد.

  • ضد آفتاب

عرق می تواند به سرعت کرم های ضد آفتاب را از بین ببرد، پس مراقبت مناسب از آفتاب برای شما در صحرا بسیار مهم است. ضد آفتابی با سطح SPF حداقل 50+ انتخاب کنید. هنگام استفاده از ضدآفتاب، بیش از آنچه فکر می کنید نیاز دارید، استفاده کنید و به طور منظم در طول روز از آن استفاده کنید. 

سخن پایانی

اهمیت تجهیزاتی که هنگام طبیعت‌گردی حمل می‌کنید، برای همگان آشکار است. این تجهیزات شامل لباس کویری و وسایلی است که انتخاب می‌کنید و برای حفاظت از بدنتان در شرایط سخت آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، این موضوع اهمیت زیادی دارد و نیازمند توجه و دقت شماست. لذا توصیه می‌شود این مرحله را به طور جدی بررسی کنید و از روشنفکری ساده عبور نکنید. هنگام انتخاب لباس کویری برای آقایان و بانوان، به نوع لباس، جنس پارچه، رنگ پارچه و سایر نکات مربوطه توجه کنید. مواردی که در مقاله ذکر شده است را رعایت کنید و از بهترین انتخاب‌ها و محصولات با کیفیت برخوردار شوید تا سفر شیرینی را در مناطق کویری تجربه کنید.