چه نوع پارچه هایی را می شود رنگ کرد

رنگ آمیزی پارچه می تواند یک فعالیت بسیار سرگرم کننده باشد که  با انجام آن لباس یا منسوجات جدید و منحصر به فرد در اختیار شما قرار می گیرد. رنگ کردن پارچه همچنین به پارچه های رنگ پریده جان تازه ای می بخشد. اما قبل از هرچیزی برای اینکه با شکست مواجه نشوید، باید بدانید که چه نوع پارچه هایی را می شود رنگ کرد؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پارچه هایی که میتوان رنگ کرد

پارچه ها از دو نوع الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی ساخته می شوند. پارچه هایی با الیاف طبیعی بسیار بهتر از الیاف مصنوعی رنگ می گیرند. پارچه های طبیعی با رنگ دائمی بسیار سازگار هستند و اکثریت قریب به اتفاق می توانند با نتایج عالی رنگ شوند. 

انواع پارچه با الیاف طبیعی

رایج ترین پارچه ها با الیاف طبیعی که می توان آنها را رنگ کرد، عبارتند از:

  • پنبه
  • کتانی
  • ویسکوز
  • جین
  • کتان
  • جوت
  • رامی
  • بوم
  •  ابریشم ، پشم ، ترمه و مویر (بهتر است شستشو و رنگ آمیزی این پارچه ها با دست باشد.)

در بیشتر موارد، پارچه های طبیعی بهترین گزینه برای رنگ آمیزی هستند، بنابراین می توانید پیراهن های نخی، کفش های پارچه ای و پارچه های کتانی خود را رنگ آمیزی کنید.

روش شستن لباس هایی که رنگ می دهند

پارچه با الیاف مصنوعی

  • گورتکس
  • لیکور
  • نایلون
  • پلی استر
  • اسپندکس و سایر مواد مصنوعی (رنگ کردن الیاف مصنوعی باعث ایجاد سابه های روشن در لباس می شود.)

کدام پارچه های ترکیبی مصنوعی را می توان رنگ آمیزی کرد؟

ترکیبی از پارچه های طبیعی و مصنوعی بخش مهمی از منسوجات قرن 21 را تشکیل می دهند. متداول ترین ترکیبات موجود در برچسب های لباس و منسوجات خانگی عبارتند از:

  • پلی استر/پنبه
  • پلی استر/ویسکوز
  • ابریشم/کتان

الیاف مصنوعی رنگ های داخلی را رد می کنند بنابراین در هر ترکیبی ، انتخاب رنگ به عهده الیاف طبیعی است. هرچه اجزای مصنوعی بیشتر باشد، رنگ کمتری جمع آوری می شود، که منجر به سایه روشن تر (یا رقیق تر) می شود. به عنوان مثال ، اگر می خواهید یک ژاکت سفید را به رنگ آبی رنگ کنید و 69٪ پنبه ، 19٪ پلی استر و 12٪ ویسکوز باشد، بسیار زیبا کار می کند. رنگ نهایی فقط کمی کمتر از رنگ روی بسته متمرکز می شود. هنگامی که فیبر مصنوعی بیش از حد در ترکیب پارچه وجود داشته باشد، رنگ بی اثر می شود. به همین دلیل، توصیه می شود که پارچه ای را که عنصر مصنوعی در آن بیش از 50 درصد است، رنگ نکنید.

کدام پارچه های مصنوعی را می توان رنگ آمیزی کرد؟

این یک سوال گول زننده است. پاسخ این است: هیچ. پارچه های مصنوعی را نمی توان رنگ کرد.
مطلب پیشنهادی: چه رنگی با بنفش ست میشه؟

انواع رنگ پارچه

رنگ پارچه اصولاً از رنگدانه‌های رنگی تشکیل می‌شود که با استفاده از چسب امولسیون به سطح پارچه چسبانده می‌شوند. این رنگ‌ها در اشکال مختلفی در دسترس هستند و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. رنگ پارچه براساس نوع پایه آن طبقه‌بندی می‌شود: اکریلیک، الکلی یا رنگی. رنگ پارچه مناسب برای یک پروژه به پارچه استفاده شده و ظاهری که مدنظر است، بستگی دارد.

 

رنگ‌های اکریلیک:

رنگ‌های بر پایه اکریلیک بهترین گزینه برای کار روی پارچه و لباس هستند. این رنگ‌ها همچنین هزینه کمتری دارند و در طیف وسیعی از رنگ‌ها عرضه می‌شوند. آنها به صورت مایع، اسپری، نشانگر و رنگهای ابعادی موجود هستند. رنگ‌های پارچه اکریلیک با افزودن رنگدانه‌های رنگی به پلیمر اکریلیک تولید می‌شوند و سپس با استفاده از امولسیون آبی روی سطح پارچه متمایز می‌شوند. رنگ اکریلیک پس از خشک شدن با اکثر انواع پارچه‌ها پیوند دائمی ایجاد می‌کند و از تأثیرات نور خورشید جلوگیری می‌کند. رنگ‌های پارچه‌ای مبتنی بر اکریلیک زمانی که مرطوب می‌شوند در آب حل می‌شوند، به این معنی که ویسکوزیته رنگ با افزودن آب بدون تأثیر بر شدت رنگ تغییر می‌کند. کار با رنگ‌های اکریلیک روان و آسان است و به طور کلی نتایج خوبی به دست می‌دهد.

 

رنگ‌ پارچه:

برخلاف رنگ‌های پارچه‌ای مبتنی بر اکریلیک، رنگ‌های پارچه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شیوه شیمیایی با یکدیگر و با الیاف پارچه واکنش نشان دهند و رنگ پارچه را به‌طور شیمیایی تغییر دهند. رنگ‌های پارچه برای انواع خاصی از پارچه‌ها فرموله می‌شوند. استفاده از رنگی که برای نوع خاصی از پارچه تولید نشده است، معمولاً به نتایجضعیفی منجر می‌شود. رنگ‌های پارچه اغلب برای رنگرزی یا تغییر رنگ لباس‌های اصلی استفاده می‌شوند. استفاده از رنگ پارچه یک فرآیند چند مرحله‌ای است. قبل از اعمال رنگ، معمولاً پارچه را با خیساندن یا شستشو آماده می‌کنند. برای تنظیم رنگ، ممکن است نیاز به چندین بار گرم کردن یا شستشو با حرارت باشد.

نتیجه گیری

رنگ آمیزی پارچه یک فعالیت سرگرم‌کننده است که می‌تواند به شما لباس یا منسوجاتی منحصر به فرد بدهد. پارچه‌های طبیعی مانند پنبه، کتانی، ویسکوز، جین، کتان، جوت، رامی، بوم، ابریشم، پشم، ترمه و مویر قابل رنگ‌آمیزی هستند و اکثراً با نتایج عالی رنگ می‌گیرند. اما پارچه‌های مصنوعی مانند گورتکس، لیکور، نایلون، پلی استر، اسپندکس و سایر مواد مصنوعی قابل رنگ‌آمیزی نیستند. الیاف مصنوعی رنگ‌های داخلی را رد می‌کنند و در ترکیب‌های مصنوعی و طبیعی، انتخاب رنگ به عهده الیاف طبیعی است. به طور کلی، پارچه‌های طبیعی بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی هستند.