پارچه اسپان چیست و چه کاربردی دارد

از جمله پارچه های پرکاربرد که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، پارچه اسپان است که از الیاف پرس تشکیل شده و برای فصول و صنایع مختلف قابل استفاده است. جنس پارچه اسپان از الیاف پروپیلن می باشد و یکی از پرکاربردترین پارچه ها در نساجی بشمار می رود. برای آشنایی بیشتر با پارچه اسپان این مطلب را دنبال کنید.

پارچه اسپان چیه

اسپان پارچه ای قدیمی و اصیل در صنعت نساجی می باشد که نخستین بار در سال 1940 توسط شرکت آمریکایی تولید شد. مصارف این پارچه بقدری متنوع و زیاد است که در اکثر شرکت های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین قیمت بسیار مناسبی دارد. یکی از عمده مصارف پارچه اسپان در صنعت چاپ و برای ایجاد طرح بر روی تیشرت می باشد که ماندگاری بالایی هم دارد.

مواد تشکیل دهنده پارچه اسپان، پنبه، پلی پروپیلن و پلی استر است، از جمله ویژگی های این پارچه آنتی باکتریال بودن و لطافت آن می باشد. اما باید به پرز گیر بودن آن نیز اشاره کرد. این پارچه انواع مختلفی دارد که تفاوت انها در رنگ و حجم انهاست. 

از جمله مزایای تولید پارچه اسپان، تولید آن با هزینه کم در زمان کوتاه است.

کاربرد پارچه ی اسپان چیست

همانطور که گفتیم پارچه اسپان مصارف متعددی دارد، از جمله کاربردهای پارچه اسپان می توان؛ تولید لوازم پزشکی مانند کلاه و ماسک، لباس اتاق عمل، زیرانداز بیمار و .... مصارف کشاورزی مانند دامداری، آبیاری، بسته بندی کود و ...بسته بندی مواد غذایی، حبوبات و غیره، تولید کالای خواب و روکش مبل، صنعت راه سازی و بسیاری موارد مختلف دیگر را نام برد.

برخی این پارچه را پارچه ی یکبار مصرف هم می نامند. وزن، رنگبندی و اندازه از جمله عواملی است که این انواع مختلف این پارچه را از یکدیگر متمایز می کند.